Fodproblemer

Hos FysioDanmark Brønderslev Fysioterapi er vi opmærksomme på foden og den belastning som den udsættes for på daglig basis. Det er vigtigt at fodens funktion er velfungerende under bevægelse, da man ellers kan forvente at få overbelastningsskader/fejlstillinger som også potentielt kan resultere i smerter andre steder i kroppen.

Hos os vil et typisk forløb med fodsmerter være centreret omkring træning. Det kan enten være af den stabiliserende muskulatur omkring foden, genoptræning af skadet muskulatur, eller af den neuromuskulære kontrol (ledstillingssansen) omkring leddet. Vores fysioterapeuter der arbejder med fodsmerter, har typisk en baggrund i sportsfysioterapi og/eller Muskuloskeletal Fysioterapi. Et forløb vil indeholde følgende punkter:

• Grundig historie og undersøgelse.
  • Træning ud fra undersøgelsesfund.
  • Opfølgning med løbende tilretning af træning.
  • Afslutning med evt. overgang til forebyggende holdtræning.

Relevante supplerende behandlingstiltag:

Der vil være nogle fodproblemer som har gavn af shockbølgebehandling (f.eks. ved skader i muskelseneovergangen ved achillessenen eller hælspore). Dette er typisk ikke dækket af et forsikringsforløb og er en sundhedsydelse uden tilskud, se prisen her. Derudover vurderer Fysioterapeuterne i det enkelte tilfælde, om det er relevant med en undersøgelse med ultralydsscanning. Dette kan blandt andet være for at afdække seneproblematikker eller se efter hævelse i ankelleddet. Fejlstillinger i foden kan være medvirkende til fodsmertern, så vi er opmærksomme på om disse kan korrigeres med indlægssåler. På klinikken har vi bl.a. mulighed for at lave specialtilpassede såler til lige netop dig og din problematik. Du kan se hvilke leverandører vi har her.

Primær ansvarlige terapeut:

Daniel Stoklund Pedersen